systemisk uddannelse

Systemisk uddannelse og praksisfællesskab

Del:
Share

Systemisk uddannelse og praksis-fællesskab. Du og jeg kan ikke komme udenom, at kompetencen til at relatere med andre mennesker ganske enkelt er den vigtigste, vi kan udvikle i livet!

(Hvis, du er ukendt med, hvad “systemisk praksis” betyder, så læs her)

Leder du andre mennesker?
Ja det gør du, også når du ikke har titel af at være “Leder”

Hvad er den vigtigste færdighed, du kan tilegne dig – i dit arbejdsliv eller udenfor det?
Har den noget med din faglighed at gøre?

Sandsynligvis ikke!
Der er måske to?

Evnen til at se

Den første kalder jeg for: Evnen til at se – og viljen til det!
Hvad, vi ser, forandrer både den som ser, og det som ses.
At se, skræller fortællingerne om det, vi mener at kende, af.

Når jeg bruger betegnelsen “at se” – så henviser jeg til alle vores sanser inklusiv måden, vi bevæger os på i møder og kontakt med andre mennesker, levende væsener, -organismer og -systemer i det hele taget. Fælles for det levende er, at det lever og kommunikerer igennem at sanse og IKKE ved at tænke, som så mange måske forestiller sig?

Måden du går på, -ser på, klæder dig, trækker vejret, spiser, lytter, viser opmærksomhed, din puls, dit tempo, takt, måden du piller dig i næsen på, rømmer dig .. ja alt hvad du gør”.. virker iagttagende OG bevæger alt omkring dig.

Vi sanser hinanden, og fornemmer om det er trygt at følge, eller om vi skal passe på?

Frem for alt så sanser vi, når vi sanses. “At sanse” betyder “at iagttage”. “at iagttage” betyder “at skelne”. “At skelne” sker ved “at bevæge”. Dermed bevæger vi hinanden og alt, som sanses og dermed iagttages!.

Når vi mennesker er så vilde med at hæfte ord og betydninger på det, vi sanser, så er det fordi ordene gør det muligt at kommunikere bevægelse og emotioner til hinanden uden at røre ved hinanden!

Hvad vi sanser igennem ordene er lyde eller forskellige tegn. Deres betydninger har vi lært ved at sanse. Vi knytter som børn noget emotionelt og sanset, på den lyd eller de symboler, vi lærer.
På den måde kommer de til at repræsentere noget, de ikke selv er. Ord og sætninger “peger” på noget andet end sig selv. De huskes emotionelt koblet til de emotioner, vi har skabt, fra vi lærte dem og hver eneste gang de samme ord er blevet gentaget senere i livet!

På den måde bliver ord til lyde og tegn, der bevæger os emotionelt. Vi sanser det som siges og læses.

Evnen til at fortælle

Som jeg ser det, bliver din evne til at fortælle historien om dig og det, du gør og -vil, på en sådan måde, at den inviterer BÅDE dig og andre mennesker til at sanse og handle – dermed også meget vigtig!

Ja du læser rigtigt!

Hvis ikke du kan- eller vil- fortælle din historie eller budskab? Eller måden du fortæller den på, ikke “tænder” ved at vække “nyttige” emotioner, så har du et handicap i forhold til de mennesker, som kan og gør det!

Vores kultur, samfund, institutioner, politik, udvikling, og virksomheder drives af af fængede historier.
Ord og måderne vi benytter dem på, er magiske. De virker som trolddom og har gjort det igennem tusinder af år.
Jeg har mødt mange mennesker, som mener at “ord jo bare er ord”. Ja Ord kan skabe illusioner om, at vi “ved noget” – i overbevisningen om, at viden betyder evnen til at beskrive.

At kunne noget – er det, vi overlever ved. Det betyder at handle nyttigt i spontant opstående og ikke kendte situationer. Der sker ALDRIG “det samme i universet” . Vi er bare gode til, at få det til at ligne “det samme” igennem vores beskrivelser. At handle betyder, at bevæge, som igen betyder “at iagttage”.

Vi kan i den grad også bevæge igennem måden, vi fortæller på!

Det sidste der forsvinder er hørelsen

Det sidste, som forsvinder, når vi er ved at dø, er vores hørelse. Lyd ER bevægelse, som vi omsætter “emotionelt” (af ‘motion’ – bevægelse) igennem vores ører til hele kroppen. Når vi læser “hører” vi det, vi læser.

Tænk på de gange, hvor du har siddet alene et sted. Måske har det været mørkt? Og pludselig hører du en lyd, som “ikke skulle være der”. Noget knager eller lyder som et suk? Du stopper med at trække vejret, for at blive så stille som muligt, og lytter igen.

Der er intet?
Jo lyden af din puls, som en susen i dit øre, der forsøger at trække den mindste bevægelse omkring dig ind.
Så er den der igen! Den der lyd, som ikke skal være der?
Er det vinden?
Nej der er vindstille udenfor.
Fik du låst hoveddøren?
Er der nogen i huset, som ikke skal være der?

Det er måske en mus? Og lød ikke som en mus..

Fortællingens voldsomme magt og evne til at bevæge dig være tydelig for dig?

Leder du andre mennesker?

Ja det gør du!

Uanset om du sidder i en lederstilling eller ej!
Det står bare mere tydeligt, hvis du har fået en opgave, der handler om at “motivere andre mennesker”

Hvordan gør du det?
Ved at de gerne vil følge dig og finder det både attraktivt og trygt.

DEN fortælling skal de emotionelt kunne skabe i sig igennem møderne med dig. SÅ tydeligt at de endda også fortæller den derhjemme, eller til andre de møder.

Hvordan gør du, sådan at det sker?
Hvordan lyder den fortælling?
Hvordan forandrer den sig?

Invitation:

Jeg inviterer dig til en systemisk uddannelse der står både fortællingens og kroppens tegn. En introduktion til Narrativ systemisk praksis med stor orientering til det kropslige

Jeg har set, hvordan menneskers fortællinger om sig selv, har skabt usynlige handicaps. Jeg har været vidne til, hvordan det, at fortælle på ny, har forvandlet liv ud over alle forstillinger.

Jeg har også været der, når fortællekraften har været DET, som gjorde noget ubærligt til udholdeligt.

Fortællinger, sproget og AI

I en tid, hvor AI og såkaldte sprogmodeller skyller ind over os, overlades fortællingerne til maskiner, der aldrig har sanset eller erfaret noget som helst!
Virkningen af det er usynlig for de fleste. Lad og sammen undersøge, hvordan det får indflydelse på det meste af vores liv?

Vi kan sammen gøre noget andet!

Kompetence og praksis

Den kompetence, du vil udvikle sammen med gruppen og mig i den Systemiske uddannelse , vil være den vigtigste af det, du kan fremover.

Vi kan ikke gøre noget alene, når vi lever i et samfund. Vi er knyttet sammen på kryds og tværs, og er kontinuerligt mere eller mindre afhængige af, hvordan vi kan bevæge både os og hinanden i vekslende omfang og på forskellige tidspunkter. Det ene kan ikke adskilles fra det andet!
Verden bevæges af, hvordan du fortæller om dig selv – og den spejler dem i resonans SÅ tydeligt, at du meget let kommer til at tro på at de er “sande”.

Vi er krop

Du bliver imidlertid aldrig til fortællingen om dig, ligeså lidt som historierne om “guld” ER guld, eller nogensinde kan blive det!
Du og jeg er krop!
En kontinuerligt, spontant forandrende, fornyende, lærende krop, der bevæges af puls og lyst. – og hvis liv ikke reelt kan adskilles fra det, vi almindeligvis kalder for vores “omgivelser”!

Systemisk uddannelse og Relations-kompetence

Hver eneste gang vi pludseligt står i en ny livssituation, vokser behovet for at udvikle relations-kompetence!

  • Det sidste barn flytter ud!
  • Du vil finde andre måder at relatere på.
  • Du har brudt med din partner eller vekommende er død.
  • Er på vej på pension
  • Vil leve anderledes arbejdsmæssigt, materielt, relationelt eller seksuelt
  • Du vil finde et nyt job eller skifte retning.
  • Begynder i et ny job

Om det er at:

  • Fungere socialt i børnehaven, i skolen, privat og på arbejdspladsen
  • Finde partnere, kammerater eller venner.
  • Søge råd og vejledning.
  • Opdrage vores børn.
  • Elske
  • Finde jobs
  • Starte og leve med egen virksomhed
  • Lede og følge
  • koordinere
  • samarbejde
  • teambuilde
  • Sælge
  • Købe
  • Undervise
  • Vejlede
  • Rådgive – coache
  • Formidle
  • Deltage i møder
  • Samtale
  • Sjælesorg
  • Lære
  • Bevæge mennesker til at samarbejde
  • Være med svære følelser
  • Begå os i konflikter og kriser
  • Praktisere gennemslagskraft

… Det hele beror på.

“Hvordan vi relaterer med andre mennesker!”

Det er ganske enkelt afgørende for vores livskvalitet!

Systemisk uddannelse: At blive bedre til at relatere!

Den systemiske forståelse af, hvordan kommunikation fungerer, er en guldgrube for dig, som vil blive bedre til at relatere.

Og JA det er en basis-kompetence, der ganske enkelt øger dine muligheder for at leve et friere liv end du gør nu!

På Systemisk institut i Nølev syd for Århus, inviterer vi til et uddannelses-forløb og et praksisfællesskab, som ikke bare vil øge din personlige relationskompetence, men også gøre dig i stand til at hjælpe andre mennesker til det igennem egen praksis og handlen.

Vi mødes 6 gange 2 dage, fordelt over året på Lørdage og Søndage..

Det kan være at du er selvstændig” og/eller som en udvidelse af din praksis med mennesker i det hele taget. Måske som kompetenceudvikling I dit private – og almindelige sociale liv, eller som et særdeles nyttigt bidrag til at udvikle dine ledelseskompetencer til et helt nyt niveau.

“At relatere” handler om dit Mind-set. Det omfatter hele dig. Intellekt i en krop, SOM krop.
Måden, vi bevæger os på, spejles igennem såvel intellektet som, hvordan kroppen i måden den relaterer på tager “ind” og skaber udtryk.

Hvordan lærer vi godt?

Læs om hvordan vi lærer sammen? : At lære er grundlaget for livet

Praktiske oplysninger

Kommer du langvejs fra, kan vi tilbyde dig overnatning – alt efter kategori – med morgenmad og eventuelt også aftensmad. Alternativt kan du overnatte hjemme, eller booke et hotel i nærheden.
Tag endelig kontakt!

Priser, sted og datoer

22.900 kr for alle 6 gange .. inkl moms.

For fakturering til virksomhed tillægges 25% inkl moms
Vi har tradition for at vores praksisfællesskaber løber over flere år. Du kan til enhver tid få et certifikat for din deltagelse og uddannelse.

Tema-weekender afholdes på Abildgård i skønne lyse lokaler og rolige omgivelser. Vi ligger knap 16 km syd for Århus. Datoer og praktiske oplysninger tilsendes efter indledende samtale.

Yderligere info og tilmelding til det Systemiske praksisfællesskab og uddannelse.

Du kan kontakte os og tilmelde dig pr. mail: på 20214915 og høre nærmere. Du kan læse mere om systemisk tænkning og handlen på hjemmesiden her: Jesper Løye Hejl Send gerne en mail : jesperhejl(at)me.com (erstat (at) med @)

Del:
Share